9 tips voor foto’s in jouw webdesign

Soms staat of valt een website of het succes van een social media campagne bij de keuze en kwaliteit van een specifieke foto. Bovendien oogt een website zonder foto’s saai en onprofessioneel. Een overkill aan foto’s zorgt  daarentegen alleen maar voor afleiding en stockfoto’s zeggen de meeste mensen al helemaal niks meer. Maar wat werkt dan wel en waar moet je rekening mee houden? Graag delen we 9 handige tips voor het maken en gebruiken van foto’s op jouw website.

Compositie en uitsneden

Foto’s worden vaak voor meerdere doeleinden geschoten zoals webdesign, social media, tijdschriften en bladen. Zo kan een foto meerdere malen worden ingezet om de boodschap over meerdere kanalen eenduidig en helder te houden. Resolutie en afmetingen variëren echter flink. Voor een website zijn vaak al diverse uitsneden noodzakelijk. Een headerfoto op de “Home” pagina verschilt veelal van onderliggende pagina’s. Foto’s ondersteunend bij tekst, jouw blog of nieuwsberichten hebben weer een ander formaat. Wellicht komt er een slogan of tekst over de foto. Daarnaast schaalt de website ook mee met de afmetingen van elk apparaat zoals desktop, smartphones en tablets. Bij de compositie van de foto’s dien je hier dus overal rekening mee te houden.

Match met de kleuren van je website

Het gebruik van kleur in een website kan een cruciale rol spelen bij het overbrengen van een boodschap of gevoel bij de bezoeker. Zo kan een kleur bijvoorbeeld vertrouwen, harmonie, creativiteit of energie uitstralen. Zorg dus dat je foto’s in balans zijn met het webdesign.

Voorkom het gebruik van stockfoto’s

De verleiding is groot om niet zelf een foto te maken, maar een stockfoto te gebruiken. Snel, eenvoudig én mogelijk gratis een stockfoto van het internet plukken die precies bij je blog of pagina past. Bespaart je toch weer tijd en kosten. Echter pikt een bezoeker die te gelikte foto’s er zo uit en ligt deze vaak niet in lijn met de rest van de website of jouw bedrijfsfilosofie van persoonlijke aandacht. Zeker bij een “Over ons” of “Contact” pagina zorgen deze foto’s voor de verkeerde boodschap. Wij adviseren onze klanten het volledig inzetten van eigen foto’s.

Maak het persoonlijk en menselijk

Mensen doen zaken met mensen. Zeker voor dienstverlenende bedrijven is de relatie met de klant van essentieel belang. Maak jouw website dus persoonlijk en laat een bezoeker met jou en je team kennis maken. Mensen en gezichten in foto’s maakt een uiting direct persoonlijk. Bovendien trekken gezichten en dan met name de ogen snel de aandacht. Met de kijkrichting van ogen kun je eventueel de aandacht naar een bepaald deel van de website laten gaan.

Laat voordelen en oplossingen zien   

Bedrijven hebben vaak de neiging om de aandacht volledig op zichzelf en hun assortiment te richten en verliezen dan vaak de behoefte van de klant uit het oog. De klant is op de eerste plaats niet op zoek naar een vliegreis maar naar een ontspannen en zonnige vakantie. Niemand zit op een hypotheek of verzekering te wachten maar wel op een zorgeloos en goed leven. Bedenk dus goed wat je nu werkelijk verkoopt en laat de voordelen of dat gevoel in de foto’s terugkomen. Voor een webshop is het overzicht in het assortiment natuurlijk van groot belang en dan zijn productfoto’s natuurlijk onmisbaar. Maar ook daar zou je in headers of categorie foto’s op de oplossing en tevredenheid van klanten in kunnen spelen.

Lachende mensen op een foto

Hoewel meningen en onderzoeken hier niet eenduidig in zijn heeft een lach in het algemeen een positief effect op een aankoopbeslissing. Lachende mensen stralen veelal vriendelijkheid, openheid en vertrouwen uit. Alleen kan het effect per medium (video of foto), de soort lach, de branche, het product of prijsklasse enorm van elkaar verschillen. Om vertrouwen te wekken zal een glimlach beter werken dan een schaterlach, dat mag duidelijk zijn. Ga dus zorgvuldig om met een lach op je foto.

Zorg voor de juiste balans en intentie

Een website zonder foto’s is saai. Dat betekent niet dat je hem helemaal vol kan gooien. Iedere website heeft een doel. Dat kan bijvoorbeeld een aanmelding, aankoop of offerteaanvraag zijn. Met de content, zowel foto’s als tekst, wil je bezoekers een richting opsturen. Aandacht trekken, interesse opbouwen en vervolgens aanzetten tot actie. Opbouw van een pagina, titels, subtitels, opsommingen en foto’s zijn tools om het juiste pad uit te zetten. Je foto moet dus een intentie hebben. Lukraak een zooi foto’s erop knallen heeft weinig zin. Sterker nog dat zorgt alleen maar voor afleiding of een verkeerde boodschap. Bedenk dus de intentie die je met iedere foto hebt.

Houd afbeeldingen zo klein mogelijk

Hoe groter de bestandsgrootte van een foto, hoe langer het duurt voordat de webpagina geladen wordt. Zowel bezoekers als zoekmachines zitten hier niet op te wachten. Daar gaan je gebruiksvriendelijkheid en posities in Google! Zorg dus dat je afbeeldingen niet veel groter zijn dan nodig. Let wel op dat ze niet zo klein zijn dat ze vergroot moeten worden en er uit gaan zien als de eerste 8-bit Nintendo Mario spellen. Dat is natuurlijk geen gezicht. Wel leuk jeugdsentiment, voor mij dan.

Alt-teksten voor iedere afbeelding

Net als het vorige punt hebben Alt-teksten invloed op SEO en dus jouw posities in Google. Zoekmachines kunnen afbeeldingen niet lezen maar middels een Alt-tekst weten zij wel waar de afbeelding over gaat. Zo begrijpen zij de inhoud van de gehele pagina beter. Beschrijf de afbeelding dus in tekst.

Extra tip: Het gebruik van het juiste zoekwoord in de Alt-tekst heeft een positieve invloed op SEO. Scoor jij al hoog in Google op de juiste zoekwoorden? Geen idee? Onze internetmarketeer kijkt graag eens vrijblijvend met je mee.

Aan de hand van deze tips hopen we je verder op weg te kunnen helpen bij het schieten en gebruiken van foto’s op je website. 

Jouw website toe aan vernieuwing? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een goed gesprek en gratis advies.


Heel veel succes