Het zoekwoord op de juiste plek

De positie van jouw webpagina’s in zoekmachines zoals Google wordt bepaald door een algoritme. Hoewel het algoritme en dus de wijze van rangschikken van partijen zoals Google voor een groot deel geheim is weten we wel dat er tal van factoren een rol spelen in het uiteindelijk bepalen van de positie. Sommige van deze factoren zijn niet direct te beïnvloeden of in ieder geval zeer lastig. Dit maakt het voor veel bedrijven soms onmogelijk om hoog in Google te komen.

SEO ofwel zoekmachine optimalisatie is ook een lastig en complex topic en wordt dan vaak uitgesteld of zelfs vergeten. Een correcte en juiste focus op zoekwoorden in content kan echter soms het verschil al maken. Hieronder lees je stap voor stap hoe en waar je de gekozen zoekwoorden in ons CMS moet invullen. Maar eerst nog enkele tips om de “juiste” zoekwoorden te kiezen. En met juiste bedoel ik eigenlijk die woorden die jou het meeste relevante verkeer op gaan leveren.

Tips bij het bepalen van de juiste zoekwoorden

  • Kruip in de huid van jouw doelgroep. Hoe zoeken zij? Achterhaal de problemen en vragen waar zij mee zitten. Via Answer The Public kun je eenvoudig en snel veelvoorkomende vragen rondom een onderwerp in kaart brengen. 
  • Gebruik je eigen kennis en ervaring. Hoe zou je zelf zoeken? Laat je ook door de woorden van concurrenten inspireren. Brainstorm en breng alle relevante en denkbare zoekwoorden in kaart.
  • Gebruik Google zelf als referentie voor zoekwoorden. Bij het typen van een woord geeft Google zelf al enkele suggesties waar vaak op wordt gezocht. Onderaan de pagina vind je ook nog eens gerelateerde zoekopdrachten. 
  • Long tail zoekwoorden (combinatie van meerdere woorden) hebben vaak de minste concurrentie waardoor het makkelijker is om een hogere positie in Google te verkrijgen. Een woord als “internetmarketing” mag dan 1.300 per maand gezocht worden en “SEO advies Eindhoven” slechts 10 keer. Toch zal de laatste in de meeste gevallen eenvoudiger zijn om een top positie te behalen vanwege de lagere concurrentie. Staar je dus absoluut niet blind op zoekvolume en maak de termen zo specifiek mogelijk.
  • Commerciële zoekwoorden (woorden met een koopsignaal) converteren vele malen beter, ofwel verkopen meer, dan informatieve woorden. Let dus op woorden in combinatie met bestellen, kopen, korting, gratis bezorgd, levertijd, prijzen, kosten, aanvragen, offerte, vergelijken, tarieven, en goedkoop.  
  • Raadpleeg indien mogelijk statistieken uit Google Search Console of Analytics van jouw huidige website. Op welke woorden scoor je al (redelijk) goed. Die pagina’s kunnen vaak met wat kleine aanpassingen betere posities behalen. 
  • Leg per pagina de focus op één zoekterm, dit kunnen meerdere woorden zijn, zoals bijv. “Webdesign bureau Eindhoven” en plaats deze op de belangrijkste plaatsen binnen de webpagina zoals in de onderstaande stappen wordt uitgelegd. 
  • Concurrentie op zoekwoorden is helaas niet zo snel in beeld te brengen zonder daar betaalde tools als Ahrefs voor te gebruiken. Maar juist de concurrentie is een enorm belangrijke factor in de keuze voor de juiste woorden.  

Mocht je zelf geen idee hebben hoe mensen zoeken, waar volume op zit en hoe hoog de concurrentie is. Wij ondersteunen je graag met een uitgebreide zoekwoordanalyse zodat jij zeker weet dat je op de juiste woorden zit. Liever alles uitbesteden? Ook het schrijven van SEO teksten en het volledig en correct invullen van meta title, description, H1, alt teksten en interne links nemen we je graag uit handen.   

Hieronder kun je lezen hoe je zelf de belangrijkste elementen op de webpagina in ons CMS correct invult.


Benodigdheden

  • Toegang tot het Onlinq CMS
  • De gekozen zoekwoorden

Stappen

1

De meta title

De meta title is de titel zoals deze in de zoekresultaten in Google te zien is. Daarnaast komt de title ook terug in het tabblad van de desbetreffende webpagina. Het doel van de meta title is tweeledig. Enerzijds vertelt deze de zoekmachine waar de pagina overgaat en heeft het direct invloed op de positie. Anderzijds dient het voor de lezer relevant te zijn en hem/haar ervan te overtuigen om op het resultaat te klikken. 

De meta title is per pagina in te vullen via Paginabeheer/Pagina's.

  • Zorg dat iedere pagina een unieke meta title heeft.
  • Verwerk hier het zoekwoord in en plaats deze het liefst zo ver mogelijk vooraan.
  • Beperk je tot een maximum van 55 tekens inclusief spaties.
  • Woorden als Home, Contact en Diensten hebben als meta title dus geen waarde. Niemand zoekt hier namelijk op. Een gemiste kans om hier niet het juiste zoekwoord te plaatsen.
Meta title voor SEO invullen
2

De meta description

Net als de title is de description zichtbaar in de zoekresultaten. De description is enkel om zoekers te activeren op het resultaat te klikken. Hoewel het plaatsen van het zoekwoord in de description dus geen direct effect heeft op de positie wordt het ingetypte zoekwoord dikgedrukt. Vandaar dat het slim is om deze toch hierin op te nemen.

De meta description is per pagina in te vullen via Paginabeheer/Pagina's.

  • Zorg dat iedere pagina een unieke meta desciption heeft.
  • Verwerk hier het zoekwoord in.
  • Beperk je tot een maximum van 100 tekens inclusief spaties.
Meta description voor SEO invullen
3

H1 ofwel de HTML kopregel

De H1 is de belangrijkste leesbare kop op de pagina en beschrijft het hoofdonderwerp van de pagina. Deze komt in principe maar één keer voor.

De H1 is voor de meeste websites van Onlinq in te vullen via de tekst-editor bij Paginainhoud. Selecteer vervolgens de juiste kop (Kop 1 staat voor H1) voor de tekst. 

Sommige websites hebben echter een andere indeling op basis van blokken. De in te vullen Kop van het eerste blok wordt automatisch de H1 van die pagina.  

  • Zorg dat iedere pagina een unieke H1 heeft.
  • Verwerk hier het zoekwoord in en plaats deze het liefst zo ver mogelijk vooraan.
  • Er is geen minimale of maximale lengte maar zorg dat het duidelijk en overzichtelijk voor de lezer blijft.
H1 invullen voor SEO
4

Content

Uiteraard dient het zoekwoord ook in de tekst voor te komen. Maar zorg dat het natuurlijk leesbaar blijft en strooi de pagina dus niet vol met steeds hetzelfde zoekwoord. Gebruik ook synoniemen. Hoewel we vaak voor bezoekers teksten zo kort en bondig willen houden om mensen snel een contactopname of aankoop te laten doen scoren langere teksten vaak beter dan kortere. Maar hier is helaas geen concreet antwoord op. Uiteindelijk is de inhoud leidend.

De content (Paginainhoud) is per pagina in te vullen via Paginabeheer/Pagina's. 

  • Gebruik het zoekwoord het liefst zowel in de eerste als de laatst alinea.
Zoekwoord in content voor SEO
5

Alt-teksten

Omdat zoekmachines afbeeldingen niet kunnen zien worden Alt-teksten toegevoegd. Deze helpen de zoekmachines om de afbeeldingen te begrijpen. Dit heeft een positieve invloed op SEO.  

De Alt-tekst is bij iedere afbeelding in te vullen.

  • De Alt-tekst moet kort maar beschrijvend zijn.
  • Verwerk ook hier het zoekwoord in.
  • Zorg dat de tekst wel een goede representatie van de afbeelding is.
Alt-tekst invullen voor SEO