9 Tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

Google Mijn Bedrijf is niet meer weg te denken uit de vele mogelijkheden die de online zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf kunnen vergroten. Toch zie ik dagelijks nog veel bedrijven die hier niet actief mee bezig zijn en dus vele kansen voor nieuwe leads en klanten mislopen. 

Maak jij al optimaal gebruik van Google Mijn Bedrijf? Lees hier onze 9 tips om jouw bedrijfsvermelding te optimaliseren. Zo weet je zeker dat jouw klanten je goed weten te vinden en mis je nooit meer een vraag of review met als resultaat dat ze naar de concurrent gaan. 

Kortom met deze tips zit je er boven op en benut je jouw kansen met Google Mijn Bedrijf optimaal.


Benodigdheden

  • Computer
  • Internet
  • Google Mijn Bedrijf account

Tips

1

Verifieer jouw Google Mijn Bedrijf vermelding

Zorg dat je zelf eigenaar bent van jouw bedrijfsvermelding. Dit hoeft namelijk niet het geval te zijn. Wellicht heeft een oud werknemer of extern bureau de vermelding ooit aangemaakt maar wordt daar al tijden niks meer mee gedaan. Zorg dus als eerst dat je zelf toegang hebt tot het bedrijfsprofiel door jouw Google Mijn Bedrijf vermelding te verifiëren.

2

Selecteer meerdere relevante categorieën

Bij het instellen van de Google Mijn Bedrijf-pagina geef je een hoofdcategorie op die gerelateerd is aan jouw producten en diensten. Je kunt echter meerdere categorieën opgeven voor een betere en bredere vindbaarheid. Hoe sterker deze categorieën aansluiten bij de zoekterm van de Google-gebruiker hoe hoger jouw onderneming in de zoekresultaten zal staan. Speel met diverse termen om er achter te komen welke categorieën er zijn en het beste bij jouw business horen. 

Probeer hierbij altijd specifieke categorieën te gebruiken (Advocaat Vastgoedrecht) in plaats van algemene categorieën (Advocaat). Kies een hoofdcategorie die het beste aansluit bij jouw dienstverlening en vul daarnaast, indien mogelijk, nog enkele passende categorieën.

3

Volledige en actuele bedrijfsinformatie

Voeg volledige en correcte bedrijfsinformatie toe of controleer deze. Beschrijf in 750 tekens jouw bedrijf, producten en USP’s (onderscheidend vermogen) en maak ook gebruik van relevante zoekwoorden zodat Google de relevantie ziet tussen jouw bedrijf en waardevolle zoektermen. Zorg dat het voor een lezer duidelijk is wat jouw business is. 

Voeg de correcte URL (let daar bij ook op http/https) naar jouw website toe. En ook de link van de contactpagina zodat klanten snel een afspraak o.i.d. in kunnen plannen.

4

Openingstijden en feestdagen up-to-date

Een open deur wellicht. De meeste bedrijven hebben hun standaard openingstijden ook wel op orde. Het gaat echter vaak fout als het aankomt op afwijkende openingstijden voor feestdagen, koopzondagen en vakantieperiodes. Deze worden vaak geheel vergeten. En dan kan het voorkomen dat een klant plots voor een gesloten deur staat. Wanneer dit resulteert in een slechte review is dat natuurlijk nog schadelijker. Zorg dus dat je ten aller tijden de tijden en dagen goed op orde hebt. 

5

Optimaliseer jouw bedrijfsnaam

Hoewel er twijfel bestaat over het exacte effect op de vindbaarheid is het sowieso een slimme zet naar potentiële klanten toe. Iemand die zoekt op “loodgieter” zal sneller herkenning vinden in “Loodgietersbedrijf van den Berg B.V.” dan in “van den Berg B.V.”

Ook het toevoegen van de plaatsnaam kan hier een positieve bijdrage aanleveren. 

Zoals gezegd zijn de meningen verdeeld of dit ook daadwerkelijk voor een betere relevantie zorgt en dus een hogere vindbaarheid in Google Maps en de zoekmachine. Maar alleen voor verduidelijking en herkenning bij gebruikers is deze tip al de moeite waard.

6

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden

Foto’s en video worden alsmaar belangrijk als het gaat om naamsbekendheid, herkenning en het binden van klanten. Beeld is dat ook vele malen makkelijker te onthouden dan hele lappen teksten. In Google Mijn Bedrijf is het ook mogelijk om foto’s en video’s te gebruiken. Wees ook hier zo volledig mogelijk in om bezoekers een compleet beeld van jouw bedrijf te geven. Voeg logo, foto’s van het pand (zodat mensen het herkennen wanneer zij op locatie zijn), producten en of diensten en eventueel foto’s van het team toe. 

Heb je een professionele bedrijfsvideo waarin blijkt wie je bent en wat je doet dan is het absoluut de moeite waard deze toe te voegen.

Google Mijn Bedrijf foto
7

Verzamel en beheer reviews actief

Als beheerder van Google Mijn Bedrijf krijg je een melding wanneer iemand een review achterlaat. Zorg dat geen enkele review onbeantwoord blijft. Zeker wanneer het een negatieve betreft. Plaats het in de juiste context voor iedereen die mee leest. Zo kun je altijd een positieve draai geven aan een slechte review of in ieder geval laten zien dat je de mening van jouw klanten serieus neemt. 

Maar uiteraard wil je het liefst zo veel mogelijk positieve reviews. Stimuleer je tevreden klanten om een recensie achter te laten, maak een link waardoor zij eenvoudig een review kunnen schrijven. Hoe je dat doet lees je op https://support.google.com/business/answer/7035772

Gebruikers kunnen ook vragen stellen over bijvoorbeeld openingstijden, producten of diensten. Zorg ook dat je hier direct op anticipeert.

Google Mijn Bedrijf reviews beheren
8

Gebruik Post voor nieuwtjes, evenementen en acties

Een vrij nieuwe functionaliteit binnen Google Mijn Bedrijf is het plaatsen van zogeheten “posts”. Dit zijn korte berichten waarin je nieuwtjes, evenementen, nieuwe producten en acties kan delen. Deze posts kun je direct doorlijden naar de desbetreffende pagina. Zo kun je mensen met een korte en krachtige boodschap triggeren met een aanbieding of kennis laten maken met een nieuw product. De posts zijn van tijdelijke duur want deze verdwijnen na 7 dagen tenzij je een evenement post, deze blijven staan tot het evenement daadwerkelijk geweest is. 

Het effect van posts op de vindbaarheid van jouw bedrijfsvermelding is nog niet bekend. Het is echter zeker een kans om je van de concurrent te onderscheiden en klanten op een andere manier te activeren. Hoewel je 1500 tekens kwijt kan adviseren wij om het kort en krachtig te houden met 150 – 350 tekens.

Google Mijn Bedrijf posts plaatsen
9

Maak iemand verantwoordelijk

Wanneer je alle informatie zorgvuldig, correct en volledig hebt ingevuld staat er een solide basis. En heb je al diverse belangrijke stappen gemaakt. Maar zoals je hebt gelezen blijft het niet bij eenmalige werkzaamheden. Gebruikers met vragen verwachten direct een passend antwoord. Onbeantwoorde reviews is not done en juist het actief sturen op reviews draagt bij aan een groeiende reputatie en vindbaarheid. Het benutten van kansen met het plaatsen van posts vraagt ook om een consistente aanpak. 

Kortom is het enorm belangrijk om intern of extern iemand verantwoordelijk te maken voor het account. Zodat diegene de juiste meldingen ontvangt om direct op te anticiperen. Zo zorg je voor een optimale Google Mijn Bedrijf vermelding.

Uiteraard kun je het beheren en optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf zorgeloos aan onze SEO specialist overlaten.